Sounds of Life
Het koor zingt een aantal werken a capella; bij andere werken wordt het begeleid door een basso continuo (orgel en contrabas) en een koperensemble.
Medewerking wordt verleend door het koperensemble High Moor Brass o.l.v. Martin Oosterwijk, organist Mannes Hofsink en contrabassist Geert Pfeiffer.
Het eerste blok bevat muziek uit Engeland.
Het concert opent met de Funeral Sentences. Een indrukwekkende compositie van Henry Purcell (1656-1695). Muziek bedoeld voor begrafenisrituelen. Diepe trom en koperblazers openen het concert met de mars. Purcell schreef deze mars als een processie van de rouwstoet bij de begrafenis van Queen Mary op 5 maart 1695.
Daarna volgen de drie motetten. Deze worden steeds onderbroken door een canzona, instrumentaal tussenspel.
Hierna volgen twee motetten van Thomas Tallis (1505-1585) en William Byrd (1543-1623), componisten uit de Renaissance.
Tussen beide motetten klinkt Pastime with good company, een instrumentaal werk van Henry Purcell voor koperensemble en slagwerk.
Het tweede blok bevat muziek uit de Italiaanse Renaissance en Barok.
Het wordt geopend door een Sonate voor 8 trombones van Giovanni Gabrieli (ca. 1555-1612).
Het koor zingt daarna drie motetten. Eerst het Ave Maris Stella uit de Mariavespers (1610) van Claudio Monteverdi (1567-1643). Het koor wordt begeleid door het koperensemble en basso continuo. Indrukwekkende muziek met een zeer aansprekende melodie, die Monteverdi in diverse samenstellingen heeft geschreven.
Daarna zingt het koor, in kleine bezetting, het Alma redemptoris mater van Giovanni Pierluigi da Palestrina (1525-1594).
Tot slot van dit blok hoort u het zeer opgewekte motet Regina coeli van Antonio Cladara (1670-1736). Het is een grote fuga die doet denken aan de compositiestijl van J.S. Bach.
Het laatste blok bevat werken uit de Duitse Renaissance en Barok.
Ook dit blok wordt geopend met een instrumentaal werk. High Moor Brass speelt een Sonata van Georg Daniel Speer (1636-1707).
Het koor zingt vervolgens twee motetten uit de vroegbarok. Van Johann Michael Bach (1648-1694), een oudoom van J.S. Bach, klinkt het koraalmotet Das Blut Jesu Christi.
Tot slot van het programma hoort u een zeer opgewekte compositie van Henrich Schütz (1585-1672). Zijn toonzetting van Psalm 100, Jauchzet dem Herren, voor twee vierstemmige koren, is een vrolijke afsluiting van dit concert.
Graag tot ziens op een van de concerten op 11 of 12 november.
Martien Hovestad